HKK kérdések és válaszok

A mai cikkben a kezdő játékos előnyével szeretnék foglalkozni. Ez egy nagyon régi probléma a HKK-ban, ami annál erősebb lett, minél olcsóbbak lettek a lapok. Gondoljunk bele, hogy is van a játék dinamikája:
1. kör. A kezdő játékosnak van 1 VP-je, az ellenfélnek nincs. Tehát itt elvileg nyugodtan csinálhatna a kezdő játékos bármit, és ha van valamilyen VP termelése, akkor akár egy marék lapot kiszórhat. A játékába itt csakis az ingyenes lapokkal lehet beleszólni. Ezt a problémát már nagyon régen, 2012-ben felismertük, akkor lett bevezetve a védekezés ikon, ami célját valóban elérte, a játékosok kétszer is meggondolják, belefussanak-e egy ingyenes védekezés lapba.
2. kör. A kezdő játékosnak 3 VP-je van, az ellenfélnek csak 1. Ez egy kritikus pont a játékban, főleg, mivel a lapok átlagköltsége közel van 1-hez. Ezen a ponton a kezdő játékos 3, míg ellenfele csak 1 lapot játszhat ki átlagosan. Az ingyenes lapok persze ezt is megfordíthatják, de azért szeretnénk, ha ezek száma csökkenne.
3. kör. A kezdő játékos 6 VP-t kapott összesen, míg ellenfele csak 3-at. Ha a 2. körben nem került sor kenyértörésre, itt biztosan fog.

A fentiek alapján régóta érzi mindenki, hogy hiába a védekezés, meg az, hogy a kezdő nem húz lapot, azért valószínűleg a kezdő játékosnak továbbra is előnye van. 2017 volt a következő fordulópont, amikor már olyan sokan mondták, hogy probléma van, hogy a tesztelésen statisztikát vezettünk erről. 350 lejátszott meccs alapján az lett az eredmény, hogy a meccsek valamivel több, mint 56%-át az a játékos nyerte, aki kezdett. És ezen a ponton nagyon meglepő volt a tesztelői csapat konklúziója: ez, hogy a kockadobást nyerő játékos 12%-kal nagyobb eséllyel nyer, mint az ellenfele, nem akkora különbség, nem kell ezzel semmit kezdeni.

Eltelt egy év, és az aggály megint felmerült, hogy a kezdő játékosnak milyen nagy előnye van. Itt már nem volt újabb statisztikázás, a csapat utólag belátta, az a 12% különbség mégis jelentős. Ezen a ponton kézenfekvő lett volna valamilyen rendszerszintű változást bevezetni, amit a legtöbb hasonló játék használ: hiszen a kezdő előnye a szabályokból fakad, azt lapok szintjén nem igazán lehet tökéletesen kiegyensúlyozni, mint ahogy ezt a védekezés is mutatta.
Viszont az alapszabályok megváltoztatása egy olyan szent tehén, amihez senki nem mer hozzányúlni. Épp ezért született egy alternatív megoldás, az idézés ikon.
Már az elején látszott, hogy ezzel számos probléma lesz:
- megint egy ikon, amit ismerni kell, bonyolítja a játékot a kevésbé tapasztaltak számára
- nem feltétlenül tudod garantálni, hogy minden paklitípusba ugyanannyi legyen idézéses lapból, azt meg főleg nem, hogy felhúzol 1-2-t a játék elején
- ezeket a lapokat igen nehéz kitesztelni, hiszen egy lap erőssége teljesen eltérő, ha 1 vagy ha 2 varázspontért jön, vagy az 1 VP-s túl erős, vagy a 2 VP-s túl gyenge
- sok esetben az optimális játék érdekében ezeket a lapokat folyamatosan kell ki-be rakni a kiegészítőbe, attól függően, hogy kezdesz, vagy sem, holott a kiegészítő használatának messze nem az volt a célja, hogy a kezdő játékos előnyét egyensúlyozza

Az aggályok ellenére számos lapra felkerült az idézés, megjelent, bekerült a játék körforgásába, és ezzel úgy tűnt, elvégeztük a dolgunkat.

Amikor 2020 végén visszatértem a tesztelői csapat élére, észrevettem, hogy nagyon sokszor elhangzik az, hogy „a 3 vs 1 VP szituáció” vagyis amit a bevezetőben vázoltam is, a 2. körben a kezdő játékos háromszoros VP előnye. Ezzel párhuzamosan azt láttam, hogy több lapra is rákerült az a szöveg, hogy „ha nem te kezdted a játékot”. Ácsi, srácok, akkor mégis előnye van még a kezdő játékosnak? A konklúzió az volt, hogy úgy tűnik, igen. Az 1. kört a védekezés aránylag jól kezelte, az idézés viszont nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Számos pakliban nem voltak jó idézés lapok, ezek nem egyenlően elosztva minden koncepcióhoz készültek, hanem a lapok erősségét egyensúlyozó eszközként voltak használva. Én még ki is próbáltam egy paklit, amibe gyakorlatilag csak idézéses lapok kerültek (nem volt egyszerű 3 színből összehozni), de nem volt igazán erős, mert e lapok közül sok szuboptimális volt a jelenlegi spoilerekhez képest, és amikor az ellenfelek rájöttek, miről szól a paklim, ők is átadták a kezdést, amikor rajtuk volt a sor.

Ezen a ponton összeültünk, és agyaltunk rajta, mit lehetne tenni, akár szabályszinten.
HD-nek volt egy nagyon érdekes ötlete: ha az a gond, hogy a VP-ket eltérő ritmusban kapják a játékosok, miért nem kaphatják egyszerre? Ha minden játékos köre elején mindenki ugyanannyi VP-t kap, akkor garantáltan nem kerül VP előnybe senki.
Ezt a verziót ki is próbáltuk, némi egyensúlyozgatás után az lett a konklúzió, hogy az első három körben minden játékos minden körben 1 VP-t kap, utána pedig minden körben 2 VP-t. Ez nagyjából ugyanannyi VP lett volna, mint korábban, csak más ritmusban.
A reakciók érdekesek voltak. A játék ettől valahogy más lett, megváltozott a dinamikája. Erősségben az egész igazán csak azokat a lapokat érintette, amelyek a saját körünkben tudnak VP-t pusztítani: ezek nyilván erősebbek lettek, mivel rögtön elvettem a VP-t, amit az ellenfél kapott. Ezekből azonban nem volt túl sok, ezeket akár lehetett volna újrakiadni, változtatni rajtuk. De nem is ez volt a fő probléma.
Egyrészt, ahogy a pénzt, úgy a VP-t is sokan szerették rögtön elkölteni, ahogy megkapták. Elhasználták lapokra, képességekre. Aztán jött a 2. kör, amikor a megszokott 2 VP helyett is csak 1 VP járt. Aztán a még sokkolóbb, amikor a 3. körben is 3 VP helyett csak 1 járt. Igen, a többi VP-t közben megkaptad az ellenfél körében, de akkor is: a VP-t addigra elköltötted, és a 2-ért meg 3-ért jövő lapok hirtelen kijátszhatatlannak tűntek.
A dolgon balanszoltunk, és már a 3. körben is 2 VP járt, de ettől még sokak számára zavaró volt, hogy a játék dinamikája ennyire megváltozott. Annak ellenére, hogy a kezdő előnyének problémája megoldódott.
Végül arra jutottunk, hogy a probléma megoldását elnapoljuk, és majd a következő kiegészítő tesztelésének kezdetén térünk vissza a megoldáskeresésre.

Elkezdtük az új kiegészítőket tesztelni, de ezen a ponton az volt a vélemény, hogy lehet, az egészre semmi szükség, mert valójában még sincs előnye a kezdőnek. Ennek mondjuk ellentmondtak a korábban említett dolgok, de azért nekiálltunk statisztikázni megint. 100 meccs után megint kijött az 56% - 44% -kos statisztika, mint korábban.

Ezúttal azonban nem a korábbi szabályt vettük elő, hanem próbáltuk keresni a lehető legkisebb változást, ami még eléri azt, hogy a kezdő játékos előnye lecsökkenjen. A VP előny csökkentésénél ami szóba jöhet legkisebb változás, az 1 VP - a kérdés az volt, ezt „hova tegyük”. Az első ötlet az volt, hogy a játék elején a második játékos is kapjon 1 VP-t. Ekkor a VP dinamika így nézett volna ki:
1. kör 1-1
2. kör 1-2 2. játékos +1 VP
3. kör 3-2 1. játékos +1 VP
4. kör 3-4 2. játékos +1 VP
5. kör 6-4 1. játékos +2 VP
A VP regeneráció így összességében majdnem egálba került volna, viszont a képlet nem vette figyelembe, hogy a 2. játékos először fog húzni. Ezt a verziót csak nagyon rövid ideig teszteltük, azonnal az volt a vélemény, hogy itt átbillen az egyensúly.

A következő javaslat Feritől jött, hogy a fenti helyett a kezdő játékos a 2. körében 2 helyett 1 VP-t kapjon. Ekkor a VP dinamikája így nézett ki:
1. kör 1-0 1. játékos +1 VP
2. kör 1-1
3. kör 2-1 1. játékos +1 VP
4. kör 2-3 2. játékos +1 VP
5. kör 5-3 1. játékos +2 VP
6. kör 5-6 2. játékos +1 VP
Összességében így a kezdő játékos még mindig VP tempó előnyben volt, viszont a második játékosnak ott volt, hogy elsőként húz, azt kellett megnézni, ez a kettő egyensúlyba került-e (kiegészítve azzal, hogy nincs idézés ikon, de a védekezés továbbra is működik).
Ezt a verziót elkezdtük statisztikázni. 7 tesztelés és 340 lejátszott meccs után az arány 50,7% és 49,3% volt, úgy tűnt, megtaláltuk a megoldást, a szent grált!
Annál meglepőbb volt számomra, hogy többen is azt mondták, ez biztos nem jó így, ez a statisztika nem stimmelhet, teszteljünk még, biztos meg fog majd fordulni!
És tényleg, meg is fordult, újabb 100 meccs után már 48,2% és 51,8% volt. És ezen a ponton el kellett ismernem, hogy valóban igaz, hogyha túl kevés emberen méred, akkor nem lesz megbízható egy statisztika.
Az viszont látszott, hogy az új rendszer mindenképp jobb a réginél, a kockadobást nyerő játékosnak lehet, hogy picit jobban megéri bizonyos esetekben a kezdést átadni, de így is jóval kisebb lesz az előnye, mint korábban, nem 12%, csak 2-3%. Tehát nem az a lényeg, hogy a játékot kezdő játékosnak mindenképp előnye legyen, az a lényeg, hogy aki a kezdésről dönt, annak kisebb legyen az előnye, mint korábban!

Ekkor ismét felmerült, hogy talán felesleges ezzel foglalkozni, a kezdő játékosnak talán még sincs akkora előnye a jelenlegi szabállyal, mint hisszük, a saját statisztikánk kevés volt, a régi elavult, és amúgy is, élesben kéne ezt statisztikázni. Épp ezért ezt az utolsó Beholderes versenyen megcsináltuk. És találjátok ki, mi lett a végeredmény (oké, nem kell találgatni, mert a fórumban már elspoilereztem).
453 lejátszott meccs alapján a kezdő játékosok a meccsek 56,7%-át, ellenfeleik pedig 43,3%-át nyerték meg. Tehát gyakorlatilag ugyanaz volt az arány, amit mi mértünk 2017-ben és most is, tesztelésen. Az idézés az égadta világon semmit nem csinált a kezdő játékos előnyével.

Szóval adott egy probléma, kétséget kizáróan bebizonyosodott, hogy a kockadobást nyerő játékosnak túl nagy előnye van jelenleg a játékban. És úgy néz ki, van is végre rendszerszintű megoldás erre a problémára. Kérdés, hogy mennyire vagyunk képesek elfogadni, hogy egy szabály a játékegyensúly kedvéért megváltozik? Hogy megnyered a kockadobást, és ez nem fogja azt jelenteni, hogy a 2. körben úthengerként mész át az ellenfélen? Nekem úgy tűnt, hogy még a tesztelők is nehezen szokják meg, hogy 10-20 év után egyszer csak eggyel kevesebb VP jár. És itt érvként még az is elhangzott, hogy oké, de ha az 1. körben elköltöm a VP-m, akkor a 2. körben nem tudok kijátszani egy 2-ért jövő lapot (ugyanaz az érv, ami a HD-féle manaszabálynál is volt). Tehát szeretnénk, ha a játék lassulna kicsit, és hátrafelé lépnénk egyet, de azt azért nem szeretnénk, hogy legyenek olyan lapjaink, amiket nem tudunk a 2. körben kijátszani. Pedig a HKK így működött majdnem végig, ez azért a HKK első 15-17 évében nem volt feltétlenül alapértelmezés, hogy a pakliban levő minden lap kifért a 2. körödben...

Akárhogy is, jó eséllyel már csak egy lépés van hátra, mielőtt döntünk ebben a kérdésben: ezt a szabályt le kellene tesztelnünk élesben, 1-2 rendes versenyen is, és gyűjteni erről is statisztikát. A legjobb lenne egy hagyományos, vagy ahhoz minél közelebb álló versenyünkön. A következő versenyünk 3 hét múlva lesz, 2 színű, utána káosz 1 szín, páros, és frissen bontott lesz. Ezek közül még mindig a legjobb választás a 2 színű pakli, ezért ott fogjuk ezt a szabályt kipróbálni. Én úgy gondolom, hogy egy ilyen változásnak a metára nem kéne hatással lennie, hiszen eddig is, ezután is mindenki a legolcsóbb, leghatékonyabb lapokkal próbál majd játszani, de azért egy ilyenről mindenképp illik jó előre szólni, a 3 héttel remélem, még időben vagyunk.

Tihor Miklós
(Eddig 3832x nézték meg.)
Cookie/süti kezelés
Weboldalainkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. Tudjon meg többet...
OK