Gonosz jellemű lapok

Az elemzéshez a már jól ismert értékelési keretrendszert használjuk: a lapokat 1-től 10-ig pontozzuk, az alábbi kiegészített szempontok szerint:
10 pont – A kiegészítő szupersztárja.
9 pont – Nagyon erős versenylap.
8 pont – A saját paklijába kötelező darab, de más paklikban is felbukkanhat.
7 pont – Jó lap, nem feltétlenül miatta fogunk meccseket nyerni, de még bőven használható.
6 pont – Nem kifejezetten nagy szám, de speciális formátumokon előtérbe kerülhet, koncepciójában kiegészítő jellegű lapként működhet.
5 pont – Nem túl erős lap, a saját paklijában is már csak erősen korlátozott formátumokon tudjuk elképzelni; valamint azok a lapokat is ide tartoznak, amiket csak bontott környezetben tudunk elképzelni, de ott prémium lapok lehetnek.
4 pont – Épített paklis környezetben gyenge, frissen bontott és válogatós versenyeken viszont az erősebbek közé tartozik.
3 pont – Bontott környezetben még használható, máshol már gyenge lap.

Dornodon
Az orkok öreganyja (6) Lehetséges, hogy az elfek rettegik, de a versenyasztalokon aligha fog valódi riadalmat okozni. A §¨ képessége kétségtelenül erős: ha épp nincs is mit megakadályoznunk, a gyógyulási fázisban húzhatunk vele egyet - csak arra vigyázzunk, nehogy pont erre várjon az ellenfelünk. A saját körünkben pedig még a §¨ képesség költségéhez szükséges egyik orkot is megtermeli.
A probléma az, hogy a lapnak nagyon meg kell ágyazni: eleve 2 varázspont a költsége, nincs reakcióvédelme, és leszedés ellen is csak a saját §¨ képessége óvja meg - ahhoz viszont már lent kell lennie egy másik orknak is.
Ez pedig nem biztos, hogy az alapvetően tempósabb paklinak bele fog férni.

Déli napsárkány (8) Ennek a lapnak sincs reakcióvédelme, de ha egyszer létrejön, jó eséllyel életjelzőt is kap, és a saját §¨ képessége is hatékonyabb védelem, mint amivel Az orkok öreganyja rendelkezik.
A Wyvern ugyan nem annyira jó, mint az Ork harcos, és a §¨ képességgel nem tudunk kör végi lapot húzni, viszont cserébe nem csak sárkányokra ható forrást fog meg, hanem bármilyen forrást megakadályozhatunk vele.
A teste is nagyobb, és a rajta lévő háló különösen zavaró lesz, főleg úgy, hogy összességében igen nehéz lesz tőle megszabadulni. Ezt a lapot már sokkal szívesebben fogjuk forgatni a saját koncepciójában.

Dugorn, a yaurri mítosz (7) Kiegészítő pakliban tudom elképzelni, mert elég szűk az a réteg, amelyre lehet vele reagálni, és a reakció- illetve leszedés elleni védelme is meglehetősen speciális. A teste sem túl impozáns, így alapból valószínűleg nem szívesen tartanánk a kezünkben.
Építményes és tárgyas koncepciók ellen viszont kifejezetten hasznos lehet, főleg, hogy egy egészen kellemes § képességgel is rendelkezik.

Duplikátum (8) Nehéz úgy értékelni egy lapot, amely tulajdonképpen egy másik lap, de előre nem tudjuk, hogy pontosan micsoda lesz belőle. Az áramlás képessége mindenesetre biztosan értékes lesz a tárgyas koncepciókban - ezekben fogjuk a leggyakrabban látni -, és abban is biztos vagyok, hogy alaposan meg fogja mozgatni a játékosok fantáziáját.Ki tudja… talán végre tényleg eljön a Káoszplazma ideje?!

Durrantó (7) Összességében egészen jó, amit a lap tud, de a vetélytársai erősebbek, így félő, hogy legfeljebb Tiltott Mágián jut majd szóhoz. A § képessége pedig kifejezetten kockázatos: ugyan Kreatív termik már nem fog kipattanni, de érkezhet helyette más kellemetlenség, és ha az ellenfelünk még dob is egyet, könnyen előfordulhat, hogy a felhúzott lapjával végül jobban jár, mint mi.

Gruk’tar (10) Nemcsak a saját fajtársai között, hanem - ahogyan arra korábban Baki Dani kollégám is utalt - a teknősök mellett is remekül érzi majd magát. Sőt, szinte minden olyan pakliba be fog férni, amelyik használja a színét.
Elsősorban nem az asztalra kijátszva találkozunk majd vele, de ha a helyzet úgy kívánja, bizony akár könnyen a győzelmet is jelentheti a kijátszása.
[Baki Dani] “A gonosz jellembem ez a személyes kedvencem, főleg, ha tudunk semmizést rakni a pakliba mellé, például Teknős gárdista, Voidmágus, és a legjobb és legviccesebb a Sárkánykirály dühe, ami költségből semmizi ki ezt a harcos orkot.”

Hamvasztó (6) Ne tévesszen meg senkit az illusztrációja: bármilyen kisméretű madaracskának is tűnik, a nevéhez hűen pillanatok alatt hamuvá éget maga körül mindent. Ugyan egy kicsit borsos az ára, de egyrészt nagyon nehéz megoldani - főleg végérvényesen -, másrészt villámgyorsan rendet tesz az asztalon. Egyetlen szépséghibája, hogy az ellenfelünket sajnos nem célozhatjuk vele.

Khór (6) Ennek a lapnak sincs reakció- vagy leszedés elleni védelme, cserébe a saját körünkben akár két lappal is megajándékozhat bennünket. Ez pedig biztosan arra fogja kényszeríteni az ellenfelünket, hogy valamilyen módon megszabaduljon tőle.

Khór bárkája (8) Bizonyára kevesen gondolták volna, hogy Khór nem gyalog járja a Túlélők Földjét. Egy egészen impozáns bárka jutott neki, amit viszont nem feltétlen azért fogjuk a kezünkben szorongatni, hogy elcsípjünk vele valamit; hanem inkább kirakjuk, és a § képességével előkeressünk egy másik orkot.
Az §° képessége segít abban, hogy előre gondolkodhassunk, és - ha úgy hozza a helyzet - olyan laphoz jussunk, ami jobban illik az aktuális szituációhoz. A játék elején ráadásul a követőnket is ellátja elegendő munícióval.
Mindeközben a lényeinket is erősíti, így a jelenléte kellően zavaró lesz az ellenfél számára.

Ork amulett (3) Frissen bontott és válogatós formátumon biztosan találkozunk majd vele; 1-2 darabot gond nélkül be lehet rakni, hogy segítsen eljutni a jobb lapjainkhoz.

Ork kölyök (3) Válogatós formátumon 1-2 darab akár be is férhet, hiszen rengeteg fajtársa érkezik mellé, amelyek tovább erősítik őt vagy épp kötelékre van szükségük.

Ork legendakő (6) A tesztelés során volt egy időszak, amikor nemcsak a lényekre hatott, hanem önmagának is megadta a halálsikolyt. Úgy egészen erősnek bizonyult, hiszen mindenképp meg kellett tőle szabadulni, és szinte soha nem lehetett optimális módon megoldani.
A jelenlegi formájában viszont könnyen lehet, hogy még Tiltott Mágián sem fog beférni. Ez azonban nem feltétlenül a lap hibája: egyszerűen túl sok és túl erős vetélytársa.

Orkantó, a pusztító (8) A tesztelés során túlzásnak éreztem, hogy semlegesítés után egy ennyire erős lény maradjon az asztalon. Ráadásul az §° képessége nemcsak további lapelőnyt tudott termelni, hanem az életpontjainkat is rendkívül gyorsan elkezdte lefaragni.
Hogy a végső változat gyengébb lett-e, azt nem tudom, de annyi biztos, hogy még így is bőven elég erős maradt ahhoz, hogy komoly pusztítást vigyen végbe, ha teret kap.
[Baki Dani] “Itt egy aktív probléma volt nekem a tesztelés alatt, hogy habár a lap tényleg baromi jó, de a követőnek kisemmiztem az orkokat, ezért mindig nagyon drága volt. Amúgy javaslom mindenkinek az ork pakli kipróbálását piros Káoszmesterrel, majdnem mindegyik ork fiú kötelékre hergelődik, nekem jól működött.”

Orkaudar (8) Szerintem egy kiegyensúlyozott lap lett: a § képessége kifejezetten hasznos lehet, ha laphátrányba kerültünk - igaz, kérdéses, hogy ilyen helyzetben létre tud-e jönni, vagy ha létrejön, fennmarad-e az asztalon.
Mindenesetre mindössze 1 varázspontba kerül, és lényalapú reakcióként működik, így akár anti-mágiás koncepciókban is bátran lehet próbálgatni.

Ostoba ork (5) Válogatós formátumon fog igazán megmutatkozni az ereje, ahol bizony koncepcióformáló hatása is lehet. Megfelelő mennyiségű fajtárssal körülvéve mindössze 1 varázspontért érkezik, visszaadja a lapot, és egy igencsak termetes testtel erősíti az asztalunkat. Egészen biztos vagyok benne, hogy lesz olyan játékos, aki egy nagy versenyen dobogós helyig is eljut majd vele.

Quwarg hajóépítő (5) Szerintem egyik koncepciónak sincs igazán szüksége erre a lapra, így azok közé fog tartozni, amelyekre ugyan néha rácsodálkozunk a mappában, de végül mégsem vesszük ki. Egyszer ugyan kikaptam miatta: hiába altattam le az ellenfelem teljes asztalát hosszú körökre, a Quwarg hajóépítő § képessége visszaaktivizált mindenkit.
Erre azonban paklit építeni aligha lehet.

Reinkarnátor (9) A tesztelés során rengeteg lényes koncepcióban megfordult, és mindegyikben jól teljesített. Hálós környezetben vagy drágítás ellen ugyan nem mindig látjuk majd szívesen, de az ötlapos kontrollok csatájában könnyen döntő tényezővé válhat.
A §¨ képessége pedig kifejezetten gyorsan képes pontot tenni egy-egy meccs végére.

Tűzbogarak (5) Épített környezetben nem vagyok benne biztos, hogy fogunk-e vele találkozni, de frissen bontott és válogatós formátumon biztosan a jobb lapok közé fog tartozni. Egyrészt azonnal visszaadja a lapot, másrészt a játék későbbi szakaszában akár körönként hat sebzést is kioszthat. Ha pedig még egy Hevítőt is sikerül mellé kijátszanunk, akkor bizony könnyen előfordulhat, hogy már abban a körben véget ér a parti.
Chara-din
Áruló Yathmog (8) Immáron nem csak Yathmog lesz az áruló: a képességével megcélzott lap is oldalt vált, és átáll hozzánk. Ráadásul Yathmog egészen hamar visszakerül hozzánk - pontosabban a gyűjtőnkbe -, míg az ellopott lapot az ellenfelünknek valahogy meg kell oldania, különben csak a játszma végén kapja vissza.
A leggyakrabban Thargodan pakliban fogjuk látni, ahol akár körönként képes lehet lopni, mindössze arra kell figyelnünk, hogy közben el ne fogyjon az életpontunk.

Káoszgyilkos (7) A legutóbbi tesztalkalmakon többször is előfordult, hogy épp ez a lap akadályozott meg abban, hogy visszajöjjek a meccsbe egy-egy elvesztett reakciópárbaj után. A Thargodan pakliban meglepően gyorsan asztalt ér, és mivel egyre több értelmezhető fajtársa van, a kompenzáció és a halálsikoly értéke is folyamatosan nő.
Ennek ellenére nem gondolom, hogy más paklikba beférne. Hiába rak vissza nem csak Thargodant, hanem bármilyen Chara-din lényt, a legtöbb koncepcióban egyszerűen nincs meg hozzá a szükséges körítés.
[Baki Dani] “Itt a Prankhoz képest nagyon nagy plusz, hogy a játék korai fázisában nem rohad be a kezünkbe, hanem gyakran csak simán eláramoljuk, miután megmutattuk csontnak a követőnek. Az áramlása nem csak visszaadja magát, de sok esetben jobb a csont, mint a mana ebben a pakliban (Hello Fekete ikrek), én 1 darabot mindenképp tolnék Thargodan epikusba.”

Koncentrált bűzsugár (4) Frissen bontott és válogatós formátumra készült azonnali leszedés, amely ráadásként olykor még egy Orgling kártevővel is megajándékoz bennünket. Örvendetes módon altípust is kapott, így Veszélyes faj formátumon is hasznát vehetjük.

Kontinuumfabrikátor (7) Az anti-mágia meglepően jó reakcióvédelmet ad neki, és a § képessége is kellően érdekes, ha nem semlegesítésre használtuk.
Olykor előfordul, hogy épp így akarunk játékba rakni egy másik Thargodant a gyűjtőnkből, ha nincs jobb lehetőségünk, vagy a játék korai szakaszában szeretnénk kitenni egy nagyobb költségű lényt.
Fontos kiemelni, hogy védekezés ikont is kapott, de nem kell feláldoznunk - vagyis nem muszáj vele semlegesíteni. Egyszerűen kirakhatjuk, majd a § képességét használva játékba tehetünk egy sokkal erősebb Thargodant.
Összességében: senkinek sem ajánlom, hogy kezdő játékosként megpróbáljon lapot kijátszani az első körében… könnyen pórul járhat.
[Baki Dani] “A fájdalom urát hivatott pótolni rotakompatibilisen. Remélem, sikerült ezt elérnünk, amint látjátok, elég sok reakció érkezett a kiegészítőben, de vegyük észre, mindegyik csak 1-2 pakliba jó (általában saját etnikumjai mellett). Ettől azt várjuk, hogy a különböző etnikumok biztosítanak egy elég széles játszható palettát, és még ha kontrol mirror vagy epikus mirrorral ülsz is szembe, teljesen más lapkészletet látsz, nem pedig sors keze vagdalkozást. Remélem sikerült ezzel a kieggel ezt elérni, sok munka volt benne.”

Kvazársörényű pegazus (8) Példának okáért ingyen semlegesítheti ellenfelünk kijátszott lapját egy Kvazársörényű pegazus, ráadásul ezt a pegazust nem is szükséges feláldoznunk - kivéve, ha épp lényt semlegesített, de ez a kijátszás módjától függetlenül így működik.
Az ellenfél körében pedig vissza is vehetjük a kezünkbe, így akár több körre is kizárhatjuk a játékból, amíg el nem fogy a paklink... bár nagy valószínűséggel addigra már megnyertük a partit.

Orgling bányász (3) Ahhoz képest, amit tud, meglepően sokszor láttam tesztelésen - főként azért, mert a pP képességét érdemes volt különféle más pP képességekkel együtt próbálgatni. A Legfőbb inváziómester mellett bizonyult a leghasznosabbnak, de még így sem gondolom, hogy valaha is valódi játéklehetőséghez jutna. A tesztelés végén felmerült, hogy kapjon egy életjelzőt is, de végül ebből nem lett semmi sem.

Orgling bűzisten (8) Nagyon szerettem ezt a lapot annak idején, így néhány éve a Védnöki Programban is ezt választottam, a felújításához pedig felajánlottam az akkor elkészült illusztrációt. A tesztelés során többször is változott a képessége, de úgy érzem, a végére sikerült megtalálni azt a verziót, amely méltó a korábbi kiadásokhoz: szívesen rakjuk majd pakliba, de nem fogja megoldhatatlan helyzet elé állítani az ellenfelet sem.Az egyik fontos kompromisszum az lett, hogy sok más avatárral ellentétben az X értéke nem maximum 3, hanem csupán 2, így a követőnk olcsóbbításával sem lehet 1 varázspontért kirakni. A korábbi verziók kijátszáskori képessége pedig átalakult § képességgé, egyszerűsödött, és illeszkedik a kiegészítő tematikájához – ennek köszönhetően végre színesítő szöveget is kaphatott.

Orgling kutya (6) A Császári testőrhöz hasonló lap, ám varázspontba kerül, így kérdéses, hogy be tud-e futni hasonló karriert. Hagyományos környezetben talán kevésbé valószínű, de a korlátozottabb formátumokon jó eséllyel találkozunk majd vele a saját koncepciójában. Sőt, még az sem kizárt, hogy Tiltott Mágia élbolyába is felküzdi magát ez az etnikum.

Orgling okkultista (8) A következő évben lehet, hogy még nem fogja stabilan hozni a 8-as szintet, de bennfentes tudásomnak köszönhetően megelőlegezem neki. Tesztelésen már így is többféle pakliban megfordult: a Legfőbb inváziómester és A hét törzs főnöke is kipróbálta, sőt még a quwargok mellett is kifejezetten jól teljesített. Úgy tűnik, nem csak egyetlen koncepció tudja majd kihasználni az erejét.
Hogy az §Ü képességének költségét kikerüljük, először kérhetünk egy Orgling kártevőt, de a személyes kedvencem az, amikor Motyogó kölyköt hozunk vele játékba: a következő körben feláldozzuk, majd visszahozzuk, és így igencsak gyors tempóban égethetjük ellenfelünk pakliját.
Ez csupán egyetlen példa arra, hogy az állandó képessége milyen kreatív lehetőségeket nyit meg előttünk.

Ősi praktika (5) Frissen bontott és válogatós formátumokon sorsfordító jelentőségű lesz, különösen az elhúzódó meccsek során. Ha végigolvassátok a lapelemzéseimet, könnyen rájöhettek, mely színekre fogok koncentrálni a megjelenés napján tartott tesztelői versenyen - és mire ez a cikk megjelenik, a végeredményt is tudni fogjuk.

Tleikan rémeb (6) Frissen bontott és válogatós formátumon kifejezetten hasznos lesz, mert tapasztalataim szerint ezeken a versenyeken gyakran értékesebb a saját lapunkat visszavenni, hogy még egyszer használhassuk a kijátszáskori képességét.
Épített környezetben inkább a kiegészítő paklikban kaphat szerepet: nem olyan erős, mint az Őrjöngő rém, de még bőven számításba vehető opció.

Tomboló fatty (5) Ismerek olyan játékost, aki szerintem épített környezetben is szívesen kipróbálná, ezért kapta ezt a pontszámot. Frissen bontott és válogatós versenyen is hasznos lehet, de viszonylag nehéz úgy kijátszani, hogy valóban maximális értéket hozzon. Emiatt úgy gondolom, hogy ha nem feltétlen szükséges, a legtöbben inkább nem fognak vele próbálkozni.

Totyogó thargling (10) A Thargodan etnikumot egyértelműen, de jó eséllyel az orglingokat is a versenyerős koncepciók közé repítheti ez a lap. A tesztelés során sokáig dupla kötelékre reakciódrágítást kapott, ám volt, aki így már túl erősnek érezte, ezért végül módosításra került, és varázslatot fogó képességet kapott.
Szerintem ezzel összességében még erősebb lett, mint korábban volt. A reakciódrágítás sem volt rossz, de gyakran beragadt – ezzel szemben most már általános varázslatokat és bűbájokat is képes elcsípni.
Tesztelésen emiatt bizony nem egyszer bosszankodtam.
[Baki Dani] “Bomba erős lap ez, és nem csak az etnikum deckjébe tud nagyot szólni. Ha ne adj isten egyet ki tudtunk játszani, majd feláldozni, máris van 2 etnikumunk a következőnek, persze ez nagyon ritkán fog előfordulni más pakliba, de közel sem lehetetlen.”

Ts’olzaan, a begyűjtő (7) Egyre kevesebb az 1 varázspontért érkező lap, így a hatékonysága Új Nemzedéken némileg megkérdőjelezhető, de még így is bőven lesz mit áthoznia a mi oldalunkra. A teste ráadásul impozáns, kijátszáskor kap egy életjelzőt, és még egy zavaró háló is ott virít rajta.
Ha pedig tényleg nem lenne mit ellopnia, az áramlás képességének köszönhetően akkor is hasznos marad: kedvező áron játékba hozhatunk vele egy másik fajtársat... akár teljesen ingyen is.

Tyz’verxon reanimátor (6) A kijátszási költsége konfigurálható, ami kifejezetten jól jön az éjfattyaknak, hiszen alapvetően elég drágácska etnikumról van szó. Ez a példány azonban akár 1 varázspontért is megérkezhet, ha például üres az őrposzt, és így olcsón ki tudjuk használni az §° képességét. Ha pedig épp egy hatalmas ütőlényre van szükségünk, akár jó drágán is lerakhatjuk - bár ilyen helyzet leginkább frissen bontott vagy válogatós formátumon fordulna elő, oda viszont pont kevésbé jó lap...

Wr’midn elmeroncsoló (8) Nagy ellenségem volt ez a lap annak idején, mert a reakciómentes törekvéseimnek rendre keresztbe tett. Úgy érzem, a felújított verzió még erősebb is lett: immáron Lassan járj! mellett is játszható, időközben megjelent a Jobb későn, mint soha, és összességében a varázslatok is drágultak. Ugyan az első varázslatot a Wr’midn elmeroncsoló is drágábban fogja meg, de ezt már nem csak az ellenfél körében teheti meg, és asztalról nagyjából ugyanazon a költségszinten teljesíti ezt a feladatot - ráadásul leszedés elleni védelme is van.
Az elődjéhez képest ráadásul egy jobb áramlást is kapott: az Uralkodóhoz hasonlóan költség-, de nem kockázatmentesen manaelőnyt biztosít.
Leah
Annihiláló bot (3) Frissen bontott és válogatós formátumra készült kártyalap, amely a játék korai szakaszában könnyen beragadhat a kezünkbe.
Mivel az asztalról működik, ezért bizony körbe is lehet játszani, ráadásul, ha egyszer elhasználtuk, az ereklye képességét abban a körben már nem tudjuk aktiválni - legfeljebb majd a következő körünkben...

Azeloth (9) A gyűjtőgeneráló koncepciók egyik motorja lesz.
Az állandó képessége nem csak a sikeres kijátszást figyeli, hanem még azelőtt megtörténik, hogy reagálnunk kellene a kijátszott lapra, vagyis alkalmanként épp ezáltal termelhetünk a gyűjtőnkbe egy olyan lapot, amit aztán akár reagálásra is felhasználhatunk.
A paklinkat sem lesz nehéz úgy megépíteni, hogy az §° képesség költségeként szívesen dobjunk lapot a kezünkből a gyűjtőbe. Azt pedig mondanom sem kell, mennyire erős az a képesség, hogy megnézhetjük az ellenfelünk kezét, és az adott helyzetben legkellemetlenebb lapot egyszerűen el is dobathatjuk vele...

Büntető iszonyat (8) A Nekromanta vezér idén búcsúzik, de a Büntető iszonyat kiválóan fogja pótolni – sőt, a rotáció ellenére időnként előfordul, hogy egy-egy utódlap még erősebb is lesz annál, mint amit hivatott helyettesíteni.
Ha az ellenfelünk le is szedi, visszanyerhetjük a lapot, de a legnagyobb változás az, hogy immár nem csak a sikeres kijátszást figyeli, ezért, ha az ellenfél megakadályozza a lapunkat, akkor is húzhatunk egyet.
Ez pedig éppen ott erősíti meg a koncepciót, ahol a hordapaklik hagyományosan sebezhetőek: hogyan ne fogyjanak ki a lendületből.

Csontforgács (8) Egy remek kártyalap, ami leginkább Rox, a csontok ura mellett fogja igazán megmutatni az erejét. Ebben a közegben jó eséllyel 1 varázspontért érkezik, majd a követő §° képességével a Semmibe téve vissza is adja ezt az egy VP-t, és még egy Nekromanta csontvázat is kapunk mellé.
Amit különösen szeretek benne, hogy multifunkcionális lap. Nem kell a kezünkben tartani arra várva, hogy az ellenfél végre kijátsszon valami megakadályozásra érdemeset; akkor is hasznos, ha egyszerűen visszavennénk egy saját lapunkat a gyűjtőnkből.
Ha csak az első funkciója lenne, könnyen előfordulhatna, hogy rosszkor húzzuk fel... de így erre minimális az esély.

Csontritkulás (5) Elsősorban frissen bontott és válogatós versenyeken fogjuk látni, de kérdéses, hogy mennyire gyakran tudjuk majd megoldani a laphúzáshoz szükséges feltételt. Ha viszont valahogy mégis összejön, akkor igen komoly előnyt képes kiépíteni a számunkra - olyat, ami könnyen eldönthet egy-egy játszmát.
Épp emiatt azt is el tudom képzelni, hogy lesz olyan korlátozottabb formátum, ahol még Rox, a csontok ura mellett is kipróbáljuk. Ott ugyanis sokkal könnyebb lesz teljesíteni a feltételét, hiszen a saját lapunkat is megcélozhatjuk vele.

Élőholt vándor (7) A gyűjtőgeneráló koncepciók másik motorja.
Ha ki akarjuk használni a kijátszáskori képességét, akkor valószínűleg további erőforrásokra lesz szükségünk, így egy kicsit költséges lapnak számít. Cserébe egy elhúzódó játszmában brutális előnyt képes felhalmozni.
Ha pedig nem Zarknod bilincse mellett játszunk vele, akkor hiába semmizi ki az ellenfelünk, kör végén visszakapjuk a lapot. Emiatt érdemes inkább rögvest a Semmibe lőni vagy visszakevertetni a pakliba.

Gigászi csontgólem (7) Kipróbálható Jobb későn, mint soha mellett is, de a § képessége szinte biztosan arra született, hogy Rox, a csontok ura § képességét visszakapcsolja. A költsége miatt hagyományos környezetben talán nem fér majd be, viszont korlátozottabb formátumokon egészen biztosan találkozni fogunk vele, mert nagyon nehéz rossz üzletet csinálni ebből a lapból.
Ugyanis Rox, a csontok ura mellett a rosszabbik forgatókönyv is az, hogy három Nekromanta csontvázat és egy Animált csontvázat kapunk belőle. A jobbik eset pedig… hát, simán megnyerheti a játékot.

Grexus, a nyolcadik (8) Emlékeim szerint sokáig gyengélkedett a tesztelésen, de a végére egészen jó lap lett belőle. Ugyan semmilyen védelme nincs, viszont cserébe mindössze 1 varázspontért érkezik, ami mostanában különösen értékessé vált. Volt egy időszak, amikor a drágább lényekkel próbáltuk ellensúlyozni az epikus követők folyamatos olcsóbbítását, de az új generációs epikus követők már nem tudnak minden körben olcsóbbítani - emiatt sokkal fontosabb lett, hogy milyen költségstruktúrával építjük a paklinkat.
Emellett kapott egy ősmágia ikont is, így az §° képessége által kikérhető 2 varázspont kifejezetten hasznos lesz drágított környezetben, de abban is sokat segít, hogy a költségesebb fajtársak hamarabb megérkezhessenek az asztalra.

Krakoch csontváz (7) Az Új Nemzedék formátumtól idén búcsúzik az Immunis krakoch, de a nekromanták nem hagyták békében porladni: újraanimálták a csontvázát, és még félelmetesebben tér vissza a játékba.
A „még félelmetesebb” jelző azért talán túlzás. Egyrészt nincs már meg rajta a háló, így nem akasztja meg a játékot, másrészt a gyűjtőbe küldésben sem olyan hatékony, mint az elődje volt. Cserébe viszont erősíti a többi csontvázunkat (és saját magát is!), és ha megoldják, visszatér; ha pedig végérvényesen oldják meg, akkor legalább még mindig bízhatunk a felhúzott lapban.
Nem valószínű, hogy akkora karriert fut be, mint az elődje, de kísérletezni vele mindenképp érdemes.

Krathan csontvázak teremtése (6) Ha a közeljövőben felbukkan egy nagylényes Lassan járj! vagy Jobb későn, mint soha, akkor ennek a lapnak akár komolyabb szerep is juthat, de jelenleg nem látom maga előtt versenyerős koncepcióként.
Egyelőre leginkább Rox, a csontok ura mellett kaphat helyet a kiegészítő pakliban, kifejezetten az említett szabálylapok ellen bekészítve.

Leskelődő (4) Frissen bontott és válogatós formátumokon biztosan találkozni fogunk vele, ott pedig komoly fejtörést is okozhat. Egyrészt meglepően gyorsan fel tud hízni, másrészt közben még potenciális lapokat is „bekészít” arra az esetre, ha az ellenfelünk megoldaná. Ez a kettős fenyegetés egy idő után elég kellemetlenné válik.
Erejét ugyanakkor ellensúlyozza, hogy időnként körülményes maximálisan kihasználni, és ha kijátszását követően egy kósza leszedés rögtön elviszi, akkor igazából nem nyertünk vele túl sokat.

Nekromanta csontmester (7) Ha az említett nagylényes Lassan járj! vagy Jobb későn, mint soha valaha is összeáll, akkor abban biztos helye lesz ennek a lapnak. Abban viszont már kevésbé vagyok biztos, hogy hagyományos környezetben Rox, a csontok ura használni fogja. A játék első szakaszában ugyanis elég nehézkes megoldani, hogy tényleg olcsón érkezzen, és ha nem sikerül, akkor már nem annyira vonzó opció.
Ettől függetlenül a kísérletező kedvű játékosok valószínűleg így is ki fognak próbálni belőle 1-2 darabot, mert ha egyszer beindul, akkor tényleg nagyon szépen tud dolgozni.

Passzivitás (8) Kevesebb mint egy év alatt több száz lap tesztelése zajlik, és óhatatlanul vannak olyan – főleg gyakori – kártyalapok, amelyekre kevesebb figyelem jut. Különösen igaz ez azokra, amelyek nagyon speciálisak, vagy színük miatt egyszerűen nem illenek az adott koncepcióba. Hiába teszteltem Edharati, a bűbájmestert többször is, de soha nem vettem számításba, mert egész egyszerűen a Leah szín sehogy se fér bele.Hogy pontosan hová fog beférni, vagy egyáltalán befér-e valaha, azt nehéz megmondani – de az biztos, hogy amit tud, az nagyon erős. Vannak olyan koncepciók (például a bűbáj, épület vagy tárgy) amelyek szinte fixen kikapnak, de a lényes pakliknak is lesz vele bőven gondja, ha nem tudnak időben leszedést húzni.És akkor még nem is beszéltünk arról, mennyi bosszúságot fog okozni frissen bontott és válogatós formátumon...

Rox ladikja (3) Frissen bontott és válogatós formátumon 1-2 darabot mindenképp érdemes használni belőle, mert az §° képessége kifejezetten erős. Ugyanakkor nem árt óvatosnak lenni: jól meg kell fontolnunk, hány példányt tegyünk be, nehogy építő hiányában csak a kezünkben szorongassuk.

Sziámi csontváz (3) Épített paklis környezetben szerintem nem lesz elég erős ahhoz, hogy egyáltalán számításba vegyük, és sajnos frissen bontott vagy válogatós formátumon sem látom túl életképesnek. Ennek fő oka, hogy nem érkezik olyan gyakori lap, amit kötelékként mutathatnánk mellé, ráadásul ezeken a formátumokon az oltalom önmagában kevés védelmet jelent a leszedések ellen. Így hiába jó a §¨ képessége, a gyakorlatban aligha fogja megállni a helyét.

Vámpírdémon (5) Ugyan nem tartom valószínűnek, de előfordulhat, hogy a Jobb későn, mint soha vagy Az elsődleges vámpír bizonyos formátumokon használni fogja. Frissen bontott és válogatós versenyeken is érdemes lehet próbálkozni vele, de - ahogy az előző lapnál is említettem - ezen a két formátumon az oltalom jóval kevésbé számít valódi védelemnek, így gyakran a gyűjtőben végzi a kijátszását követően.

Vámpíreledel (3) Lehetett volna belőle egy igazán jó lap is, ha feleennyibe kerül, és kap egy ősmágia ikont - csakhogy akkor már ritka lapként kellett volna megjelennie. Gyakori lapként viszont aligha fogjuk látni versenykörnyezetben, beleértve a frissen bontott és válogatós formátumokat is. Ezeken ugyanis jellemzően két lapot is kötelékként kellene mutatnunk, aminek a valószínűsége elég alacsony, így a lap ritkán fogja tudni azt nyújtani, amire szükség lenne.

Véráldozat (5) Hogy pontosan melyik pakliban lesz a helye, azt még nem tudom, de az mindenesetre jól hangzik, hogy a 2. körünkben 2 varázspontot átválthatunk 5 szörnykomponensre.
Frissen bontott és válogatós formátumon pedig akár azt is megcsinálhatjuk, hogy leszedünk vele egy lényt, majd a kapott szörnykomponenseket rögtön Maghasításra váltjuk, és húzunk két lapot.

Hajdu Roland és Baki Dániel

(Eddig 236x nézték meg.)
Létrehozás: 2025. december 3.
Utolsó frissítés: 2025. december 5.
Cookie/süti kezelés
Weboldalainkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. Tudjon meg többet...
OK