Egy kiegészítő útja a drafton


Rengeteg aspektusból megnézhettük már egy draft folyamatát. A Hkk Blogon lévő Go Pro kamerafelvételek egy játékos szemszögéből vizsgálják ezt, ahogy a saját hasonló írásaim vagy Benke Robi draftprogramos videója is hasonló célt szolgált. Azonban egy draft során nem látjuk, mi az, amit a többiek már kiszedtek előlünk. A játék közben ez persze nem releváns, de az emberben ott van a kíváncsiság. Ezért a Nemzeti harmadik napján úgy döntöttem, hogy ha már nem sikerült bejutnom a legjobb 16 közé, legalább végignézek egy kiegészítőt, hogy milyen utat jár be a 21 lapja. Sajnos egy kisebb késés miatt csak a 3. kiegészítőkre értem be, de azért ezt megcsináltam. Az új Nemzeti Bajnok, Moschnitzka Ádám kiegészítőjét vizsgáltam úgy, hogy folyamatosan követtem, hogy mikor ki mit vesz ki belőle. És azt is megnéztem, hogy én nagyjából milyen erősnek tartom ezeket a lapokat, nálam mi lett volna a sorrend.

Nézzük meg, mi volt a 21 lap a kiegészítőben (gyakoriság és ABC-rend szerint nézem őket):

A gyenge erejeTaurusAranygólemFelhőlámpásJéghozóŐsminotauruszTilretas erődítményeZordallAranymágusOrgling tanyaDémoni kisülésDymasFattylárvaKödcsapásKővarangyMorgan kisujjaOzohrat fesztiváljaRambo bogárSzellemszolgaTranszformációs mezőVörös halál

Szép színes kiegészítő volt, elég sok leszedéssel, és más hasznos funkciójú lapokkal. De mennyire erősek ezek a lapok? Erről a saját véleményem a következő (nem fogok 21 lapot sorrendbe tenni, mert egy draft nem így működik, de 5 kategóriába sorolom őket):

Potenciális first pick lapok:

Taurus: Egyértelműen a kiegészítő legerősebb lapja. Az újrahasznosítás hasznos képesség, főleg a játék végefele, de itt azonnal lapelőnyt lehet vele realizálni. Ezenkívül lapjaink visszavételével folyamatosan dobat és a lapjaink kijátszáskori képességei és újra elsüthetőek általa. Mindez egy életes lénytől brutális. Az egyetlen, ami sokat gyengít rajta, az az isteni ikon, ami főleg egy 3. kiegnél már sokat számít, hiszen ha már van más színből isteni lap, akkor ezt csak annak árán lehet betenni, hogy a meglévő isteni lapunkat kivesszük. Emiatt bizonytalan a kivétele, bár még ellendraftként is indokolt lehet kiszedni (mondjuk azt talán nem first picknek).

Felhőlámpás: Ez is egy brutálisan erős lap. A 2 csont sem reménytelen, hogy összejön, de kétféle szinergiával is zanszilánk költségű lehet. A dobató képessége nagyon erős és még utána van egy másik erős képessége a lapnak. Ködös koncepcióba meg egyenesen broken azáltal, hogy folyamatosan visszaugorhat kézbe.

Magasan pickelendő lapok (ha nem is az első kettőben, de az első körben kivenném):

A gyenge ereje: Mi tagadás, ennél azért jobb ritkát is ki lehetett volna fogni. De összességében nem rossz lap, a varázslatcounter elég széles spektrum még mindig a játékban, főleg 0 vp-ért (a Dimenziók védelmezője is elég erős drafton, pedig az egyért reagál), később meg cantrip lapként visszaadja magát és mellé egy tokent vagy kisebb lényt megold.

Jéghozó: Ha nem lett volna a nerf, még first pick lapnak is bőven elférne. Életjelző nélkül már neccesebb, mert egy 1 mana 1 zsz-es lapnál nem szeretjük, ha túl könnyen lelövik. De azért az, hogy körönként termel egy olyan lapot, ami önmagában is igen erős a drafton, szerintem még így is bőven erős.

Tilretas erődítménye: Nálam ő is egy elég erős lapnak számít. Az első körökben, főleg ha nem mi kezdünk, a Szellemszolga által adott zanszilánk is hasznos lehet a tempóelőnyünk ledolgozásába, később nagyon jó ölőlap, ami védelemként is dukál. Kis épületszinergiával meg igazán kegyetlen tud lenni.

Fattylárva: Kicsit talán meglepő páratok számára, hogy ide teszem, de szerintem a draft formátum egyik legjobb induló lapja. Kitesszük, és ha nincs rá counter, akkor a második körre vagy több leszedést (ill. 1 tömegirtást) rá kell szánnia az ellenfélnek, vagy 2 lény biztosan lesz az asztalunkon. Erre azért lehet építeni.

Kővarangy: 2 zanszilánkért a Felhőlámpás kezdőképessége. Az alternatív képességei kicsit gyengébbek, nem lehet végteleníteni, de így is brutálisan erős képességgel megáldott lap, és a gyógyítás és a semmizés is hosszú távon nagyon kellemetlen képesség tud lenni.

Hasznos lapok (az első kör végén vagy a 2. körben szívesen szedem őket, korábban legfeljebb jobb híján, ha a színeimben nagyon nincs más):

Aranygólem: Az új zanszilánk szabály előtt még feljebb tettem, mert gyakorlatilag passziválásra adott lapot. Azóta gyengült kicsit, de még így is jó lehet, főleg egy topdeck fázisban, ha 1-2 körig meg tudjuk védeni.

Ősminotaurusz: Ha sikerült mellé 1-2 olcsó óriást vagy 4 Ép-s lényt fogni, akkor brutális. Egyébként picit óvatosan kell vele bánni, mert azért a 4 zanszilánk költség nem olcsó egy olyan lapért, ami szinte csak ölni tud. Viszont a „szinte” szót nem véletlenül tettem oda, a védelmi funkciója bármelyik pakliban hasznos tud lenni, és ha lények elleni csatára kerül a sor, akkor izmokkal is gazdagodhat. Ezek azért elgondolkodtató képességek.

Zordall: Tulajdonképpen lapot sosem bukunk vele, mert vagy dobat vagy huzat egyet, és még mellé Dobótőrt és egy testet termel. Hátránya viszont a 2 mana, a nekronköltség és a viszonylag gyenge ütőerő.

Aranymágus: Szinte a teljes IK-ját visszaadja, és a lapot is. Nem ez lesz a pakli best of-ja, de tölteléklapnak szinte bárhova jó, ahol van sárga.

Dymas: A leszedések jelentősége drafton is egyre jobban csökken a sok kijátszáskori képesség miatt. Ugyanakkor mégis fontos, hogy az ellenfél által kitett kellemetlen lapokat megoldjuk, így nem hagyhatók ki a lövések. Dymas lény alapú leszedés, nagy előnye, hogy nehezebb couterelni és a leszedés követően egy zanszilánkot vagy az őrposztban egy masszív testet ad nekünk. Hátránya viszont, hogy az ellenfél körében nem fog működni.

Ködcsapás: Igazából csak ködös deckbe tudom elképzelni, de ott nagyon ül, hasznos dolog kirántani vele egy Elnyeli a ködöt vagy egy Felhőlámpást, később meg a többi lappal keressük őt ölésnek. Épp ezért, bár közepes lapnak tituláltam, ha a 3. kiegre valakinek kialakul egy ködös szinergiája, könnyen előrébb kerülhet a képzeletbeli listán.

Morgan kisujja: Újabb leszedés. Előnye, hogy védekezik, gyógyít és vannak alternatív képességei, hátránya a Dymashoz képest a könnyebb counterelhetőség és, hogy biztosan nem realizál lapelőnyt. Általában a szín dönti el, hogy a kettőből melyik kell éppen.

Transzformáció mező: Sokakkal vitázom erről a lapról, hogy mennyire jó. Én személy szerint nem szeretem, mert tiszta előnyt sosem fog adni, csak minőségit, viszont az erőforrás, amit beleölünk, nagyonis igazi. Viszont el kell ismernem, hogy főleg egy topdeck fázisban nagyon ülhet.

Vörös halál: Újabb leszedés, talán a legjobb. A legfőbb érv mellette, hogy a helyettesítése miatt gyakorlatilag ingyen jön, bármikor kitehető. Szerintem emiatt a 3 kiegészítőben lévő leszedésből a legerősebb, kicsit kacérkodtam azzal is, hogy már az eggyel ezelőtti listába is betegyem.

Elég esetleges lapok (max. a végefele venném ki, de nem biztos, hogy használnám):

Orgling tanya: A játék elején még alkalmas némi zanszilánk termelésre, ha sok zsz-es lappal játszunk, vagy ha kicsit építünk a max ép-szinergiára, akkor szóba jöhet. De üres kézre mindig utálni fogjuk, ha behúzzuk.

Démoni kisülés: 2 manás counter, ami azonnaliként a legkönnyebben visszareagálható, ráadásul csak lényeket fog meg. Még az viszonylag nehezen megoldható jelző lény ellenére sem szívesen használnám.

Ozohrat fesztiválja: Kétséges, hogy egyáltalán kell-e egy ilyen lap a Rhattal játszó paklikba, de ha igen, akkor is csak egy darab (ugyebár vízió lapból ha két ugyanolyan van, az azt jelenti, hogy az egyik használhatatlan). Emiatt nagyon nem fogjuk keresni.

Rambo bogár: Hát, ha nagyon hordázni akarunk...

Semmire se jó lap:

Szellemszolga: Abból a szempontból ez egy szerencsés kiegészítő, hogy egy tiltott lap sincs benne, és tokenből is csak kettő, amiből az egyik még nagyon(-nagyon-nagyon-nagyon) esetleg beférhet. Ezt a lapot viszont tényleg csak akkor fogjuk használni, ha az Erődítmény vagy a Szerencsebarlang megtermelni (bár akkor is előbb az ajándék promós, új képes szolgát:).

Ez az én szubjektív listám. Ehhez képest nézzük meg, mit választottak a játékosok:

1. lap: Moschnitzka Ádám kezében volt a döntés. A Tauruson szemlátomást nem sokat gondolkodott, nyilván színekben már nagyon kiesett neki. Emiatt papírforma-szerűen a Felhőlámpást vette ki.
2. lap: Ádám Leventén volt a sor. A Taurust ő is elengedte, ettől függetlenül azt láttam, hogy főleg a lényeket nézte. Viszonylag rövid gondolkodás után a Jéghozót szedte ki.
3. lap: Ócsai Lászlón volt a döntést, azonnal meglátta a Taurust, nem sokat gondolkodott rajta.
4. lap: Aranyi Ákos nézte meg a lapokat és elég csalódottan szemlélt, mintha nem igazán az ő színében/koncepciójában lévő lapok lettek volna benne. Ez néha előfordul a draftoknál, főleg 3. körben, amikor már kialakult a paklink. De ilyenkor is meg kell találni a leginkább jó lapot. Ákosnál ez most egy Ősminotaurusz lett.
5. lap: Horváth Dávid szemlátomást a sárga lapokat nézegette, amik kicsit meglepő módon teljes egészében megmaradtak. Mintha a Gyenge ereje és a Kővarangy között hezitált volna, de végül a Gyenge ereje mellett döntött.
6. lap: Csető Zsolt következett, aki úgy tűnt, hogy sokat hezitált. Ennyi jó lap volt még? Vagy ennyire nem talált semmit? Nem jöttem rá, de az biztos, hogy végül Zordallt vette ki.
7. lap: Hundzsa Ferenc is szemlátomást elég sokáig hezitált. Lehet rosszul láttam, de úgy tűnt, nem igazán tetszenek neki a lapok, amik ott vannak. A választott lapja a végére a Morgan kisujja lett.
8. lap: Simon Richárd következett. Nekem úgy tűnt, mintha picit ő is meglepődött volna azon, hogy még van egy Kővarangy a kiegészítőben a draftnak ezen a szakaszán. Ha már így alakult, köszönte szépen, ki is vette.

A maradékot már kisebb részletezéssel fogom elemezni, de a sorrendre azért figyeltem. A második kör megkezdésekor a két sárga lap ment először ki, Mosi az Aranymágust, Levente az Aranygólemet érezte hasznosnak. Utána a Tilretas erőd, majd Dymas került ki, és számomra kicsit meglepő módon a Fattylárva és a Vörös halál csak 13-14. lapként lelt gazdára. Ezután a Ködcsapás következett, majd a Démoni kisülés. Az utolsó körre már csak 5 lap maradt, a kivételek sorát az Ozohrat fesztivál nyitotta meg, majd a Transzformációs mező következett (lehet a nekronszabály neki is fájt…), utána a Szellemszolga, a Bűzbarlang, és legvégén a Rambo bogár.

Látható, hogy a lapok többségénél kb. az történt, amire számítottam, de 1-2 meglepetést azért okoztak a választások. Számomra az Ősminotaurusz és a Morgan kisujj viszonylag korai kivétele volt meglepő, míg a Kővarangy-Fattylárva-Vörös halál hármas maradt benn tovább, mint gondoltam. Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy eddigre a legtöbb játékosnak már megvolt minimum 3, de az is lehet, hogy 4 színe. Ilyenkor pedig a színek legalább annyira meghatározzák a kiszedett lapot, mint a lapoknak a nyers ereje. Így nem feltétlenül lehet messzemenő következtetést levonni ezekből. Egyszer majd valamikor szívesen csinálok egy elemzést 3 kiegészítőből, amikor éppen nem draftolok, hogy megnézzem, vajon teljes deckkel hogy alakul ez.

Ti melyik lapokat preferáltátok volna ebből a kiegészítőből?

Szabó András
(Eddig 3895x nézték meg.)
Cookie/süti kezelés
Weboldalainkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére. Tudjon meg többet...
OK